Uniknij zimowej gorączki – sprawdź jak najlepiej wymienić opony na zimę

Mateusz Witkowski/ Wrzesień 22, 2017/ HOME, NEWSY/ 0 comments

Nadchodząca coraz większymi krokami zima spędza sen z powiek niejednemu kierowcy. Coraz krótsze dni i szara aura przybliżają coroczne wypatrywanie przymrozków i pierwszego śniegu. Perspektywa długich kolejek przy wymianie opon wprowadza nie jednego kierowcę w stan jesiennej depresji. Postaramy się zatem odpowiedzieć na dwa ważne pytania:

Czy i kiedy warto zmienić opony na zimowe?
Na co trzeba zwrócić uwagę przy zakupie lub wymianie ogumienia?

Zimą nasze opony codziennie poddawane są próbom

Zimą nasze opony codziennie poddawane są próbom

Czy warto wymieniać opony na zimowe?

Długie oczekiwanie przy serwisach, co roku powoduje pojawianie się w głowach kierowców myśli: czy wymiana jest konieczna? Coraz łagodniejsze zimy pozwalają przecież przy odrobinie większej uwadze jeździć bezpiecznie, niezależnie od przeznaczenia modelu. Jak jest naprawdę? Przeprowadzone testy dowodzą, że przy temperaturze niższej niż 7 °C mieszanka opon letnich sztywnieje, tracąc znacząco swoje parametry.

Opady śniegu najlepiej weryfikują niską skuteczność modeli letnich. Eksperci zgadzają się, że droga hamowania na niedopasowanym do sezonu ogumieniu, przy leżącym śniegu lub oblodzonej drodze może wydłużyć się nawet o 35%. Nie jest to już kwestia niższych osiągów, a naszego bezpieczeństwa i innych uczestników drogi.

Co sprawia, że opony zimowe lepiej sprawdzają się na śniegu i lodzie?

Odpowiednio zaprojektowana mieszanka opony pozwala utrzymywać jej elastyczność na drodze. Zachowuje ona dobrą przyczepności, nawet gdy wokół panuje zimowa aura. Modele letnie wystawione na działanie mrozów tracą swoje parametry, stają się sztywne i zmniejszają naszą kontrolę nad pojazdem.

Opony zimowe projektowane są z myślą o pokonywaniu ośnieżonych i oblodzonych tras. Dlatego też ich bieżniki charakteryzują się głębszymi rowkami oraz większą liczbą lameli, które pozwalają lepiej wczepiać się w śnieg i usuwać jego nadmiar spod czoła opony.

Jaki bieżnik najlepiej wybrać na zimę?

Kierowcy poruszający się głównie po odśnieżonych i posypanych solą drogach miejskich, nie muszą kierować się bieżnikiem przy wyborze modelu. Ważne jest, by opona zachowywała odpowiednią sztywność i posiadała dużą liczbę nacięć. Bieżniki kierunkowe w odróżnieniu od symetrycznych, nieco lepiej sprawdzają się na mokrej nawierzchni i odprowadzają wodę. Według ekspertów w zimowych warunkach najlepiej spisują się opony wyposażone w  zaawansowane bieżniki asymetryczne, zapewniające wysoką przyczepność.

Drogi w miastach są regularnie posypywane solą i odśnieżane.

Drogi w miastach są regularnie posypywane solą i odśnieżane.

Na co jeszcze warto zwrócić uwagę wybierając opony?

Często pomijanym, choć niezwykle istotnym elementem wpływającym na zachowanie opony w zimie jest dobranie odpowiedniego indeksu prędkości. Modele z wyższym indeksem charakteryzują się gęstszym kordem oraz są sztywniejsze. Taka konstrukcja opony powoduje, że szybciej twardnieje ona pod wpływem niskich temperatur.

Nieodpowiednio dobrany indeks może nie tylko obniżyć bezpieczeństwo jazdy, ale także narazić nas na dodatkowe problemy. Przy stłuczce policjant w przypadku indeksu niedostosowanego do homologacji, może odebrać nam dowód rejestracyjny i wlepić mandat karny. Dodatkowo ubezpieczalnia może odmówić wypłacenia odszkodowania.

Pomocne przy doborze opony mogą być także oznaczenia na jej boku. Symbol 3PMSF (czyli, łatwa do rozpoznania śnieżynka na tle trzech szczytów) określa, że opona została przetestowana i sprawdzi się w warunkach zimowych. Dodatkowo warto zwrócić uwagę na oznaczanie M+S (Mud and Snow), które informuje nas o użyteczności ogumienia w trudnych warunkach. Należy jednak pamiętać, że samo oznaczenie M+S nie jest miarodajne, występuje ono również na oponach całorocznych, także z rynku amerykańskiego, które nie zawsze odpowiadają zimowym wymaganiom. W pierwszej kolejności należy kierować się symbolem 3PMSF.

Używane czy nowe? Jak długo opony spełniają wymagania?

Wciąż wielu kierowców decyduje się zainwestować w dwa komplety opon i regularnie je wymieniać. Warto przy tym pamiętać, że ogumienie sezonowe zachowuje pełnię swoich właściwości do 3-4 lat. Powyżej tego okresu zaczynają one stopniowo spadać.

Eksperci określają, że oponę można bezpiecznie użytkować do 5 lub 6 lat od daty jej produkcji. Jest to granica, której przekroczenie, nawet jeśli produkt wydaje się wizualnie w dobrym stanie, jest narażony na utratę takich parametrów jak: przyczepność, trakcja i trwałości.

Zakładając zimowe opony, warto więc zwrócić uwagę na oznaczenia DOT. To trzy/czterocyfrowy symbol daty produkcji, znajdujący się zazwyczaj na boku modelu.

Dodatkowym czynnikiem pozwalającym nam określić stopień użyteczności opony jest głębokość bieżnika. Według przepisów nie może być ona mniejsza niż 1,6 mm, eksperci stanowczo zalecają jednak, by wymienić ogumienie, gdy poziom starcia przekracza 3-4 mm. Opona z mocno zużytym bieżnikiem gorzej radzi sobie na mokrej nawierzchni oraz słabiej odprowadza śnieg i błoto.

Warto pamiętać!

Opony najlepiej wymieniać w autoryzowanych serwisach. Punkty sezonowe często nie zapewniają dostatecznie wysokiego standardu obsługi. Nieodpowiednio wyważone opony lub źle dobrany poziom ciśnienia obniżają jej użyteczność na mokrej, ośnieżonej nawierzchni ,wpływają na ścieralność bieżnika oraz mogą mieć wpływ na szybszą eksploatacje niektórych elementów naszego auta. Przy planowanym zakupie warto rozważyć duże sklepy internetowe gdzie mamy pewność, że otrzymamy nowe opony.

About Mateusz Witkowski

boss. Pasja i zamiłowanie nie pozostawiły mu wyboru. O motoryzacji chce wiedzieć wszystko. Głodny wiedzy, zapoznany z szybkością, ze swoim anty-downsizingowym nastawieniem szuka sensu nowej motoryzacji. Oczy to dla niego za mało, dlatego swój punkt widzenia uwiecznia również aparatem.

Leave a Comment

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>
*
*