Wpływ temperatury na ogumienie, czyli co mają wspólnego pory roku i gumy

Mateusz Witkowski/ Maj 10, 2017/ Ciekawostki, HOME/ 0 comments

TEMPERATURA RZECZ WAŻNA, OGUMIENIE RZECZ ŚWIĘTA

Od dawien dawna ludzie jarali się pogodą. Deszcz, śnieg, a może słońce?  W tym wszystkim ważniejszy był inny aspekt – temperatura. Lubimy ją sprawdzać
i kontrolować. W skutek tego, termometr zagościł na dobre w naszych domach i samochodach. Na pogodę wpływu nie mamy, ale na to jakie buty założymy lub na jakich oponach pojedziemy, już tak. Mówią, że bez dobrej gumy daleko nie zajedziesz. I trudno nie przyznać temu stwierdzeniu racji. Do tego równie ważna jest temperatura! Sprawdźmy więc, jaki ma wpływ na funkcjonowanie ogumienia.BMW 5-Series G30 530i x-drive m-pakiet

TEMPERTATURA TO WYZNACZNIK?

Zacznijmy od tego, że temperatura opony ma znaczenie nie tylko na zewnątrz, ale przede wszystkim w jej wnętrzu. Jest to coś co często bagatelizujemy.
Wzrost temperatury ogumienia oznacza zmianę osiągów, przyczepności i oporów toczenia. W ekstremalnych warunkach może doprowadzić do uszkodzenia opony chociażby poprzez jej eksplozje. Dlatego jest to aspekt na który warto zwrócić uwagę -> użytkowanie opon w przedziale temperatur
do której zostały do tego przewidziane.

WZROST TEMPERATURY, A OPTYMALNA GRANICA

Temperatura ciała zdrowego człowieka powinna wynosić 36,6 stopni. Zdrowa opona (bez wad, przy normalnych prędkościach) ma ok 60 stopni. Jej temperatura stopniowo wzrasta. Dzieje się tak wraz ze wzrostem nawijanych na nią kilometrów. Im dłużej jedziemy tym opona bardziej się odkształca i lepiej styka z podłożem.
W czasie szybkiej jazdy – ciasne zakręty, górska przełęcz, tor – temperatura wewnątrz opony (w miejscu tak zwanych wewnętrznych barków*)
będzie wyższa głównie na przedniej osi.

Ciekawostka!
*Strefa barku to miejsce gdzie opona nagrzewa się najszybciej.
Dla przypomnienia, spójrzcie jak zbudowana jest opona:
budowa-opony

JAK TO JEST Z TĄ TEMPERATURĄ?

Temperatura wewnątrz opony ma duży wpływ na zużycie paliwa. Dlaczego? Wraz ze wzrostem temperatury spada współczynnik oporów toczenia.
To oznacza, że samochód spali nam mniej paliwa. Opony osiągają optymalną temperaturę pracy po około półgodzinnym ruchu.

Ciekawostka!
Prawidłowa temperatura bieżnika dla opon sportowych to 70-110 stopni. Mają one wtedy odpowiedni poziom przyczepności. Dlatego, żeby zapewnić optymalną temperaturę ogrzewa się je  specjalnymi kocami. Jest to dość częsty widok na torze, i w miejscach gdzie korzysta się ze stricte sportowych opon. Choć wiele osób „rozgrzewa” opony kilkoma przejazdami po torze. Przy okazji rozgrzewając silnik i inne elementy. Priorytet zanim zaczniemy upalać furę na torze.

temperatura-wpływ-na-ogumienie-turbonews-pszczółki-4nano-time-attack-porsche-gt3

KIEDY WZROŚNIE TEMPERATURA?
Im dłużej i szybciej jedziemy tym bardziej wzrasta temperatura opon. Pamiętajmy jednak, żeby nie przesadzić.
Jeżdżąc z prędkością zbliżoną do granicznego indeksu na oponie, możesz ją przegrzać!
Warto zatem przy zakupie opon zwrócić uwagę na indeks prędkości i prawidłowo go dobrać.

Ciekawostka!
Pamiętaj, opony są specjalnie testowane. Jednym z kryterium jest właśnie temperatura, czyli odporność opony na przegrzanie w czasie jazdy z wysokimi prędkościami. Jeśli je przegrzejesz, automatycznie doprowadzisz do skrócenia ich żywotności. Rozróżniamy trzy oznaczenia kryterium „temperatura”: A, B i C.
Z czego A jest najlepsze i oznacza, że opona zaliczyła dwie próby po 30 min z prędkością 185 km/h.

NIE ZANIEDBUJ, MOŻE SIĘ TO ŹLE SKOŃCZYĆ

Długotrwałe pozostawienie opon na wysokie temperatury i promieniowanie UV może skończyć się źle. Dlatego tak często powtarzamy, aby w słoneczne dni parkować samochody najlepiej w cieniu. Słońce nagrzewa bok opon, co przyspiesza ich proces starzenia się. Równie ważny jest sposób przechowywania ogumienia. Nie może być za gorąco, nie może być też za zimno. Traci ona wtedy swoje właściwości. Opony najlepiej przechowywać w temperaturze -5 do max +35 stopni. Dlaczego?
Zimno powoduje twardnienie gumy, a ciepło przyspiesza proces jej starzenia.

temperatura-wpływ-na-ogumienie-turbonews-pszczółki-4nano-time-attack-mazda-mx5

KIEDY NALEŻY ZMIENIĆ OPONĘ?

Latem w traperach nie chodzisz (no chyba że w glanach), a zimą w klapkach po śniegu nie biegasz. Co z tego wynika? Temperatura ma wpływ na nasze funkcjonowanie. Tak samo jest z Twoim samochodem. Więc jeśli Ty zakładasz adidasy, to nie zapomnij, że Twojej furze też należą się letnie laczki.
Kiedy więc jest najlepszy czas na wymianę opon na letnie? Gdzie je kupić?

Opony na letnie powinniśmy zmienić, gdy temperatura przekroczy 7 stopni. Z reguły jest to kwiecień. Ale bywa, że praktyka do tej teorii ma się inaczej. W naszym klimacie często można liczyć na załamanie pogody i poranne przymrozki. Warto więc to zrobić, gdy temperatura ustabilizuje się już na dobre. Najlepiej po świątecznych wyjazdach. Choć jak widzieliśmy w tym roku – zima zaskoczyła i po świętach. Osobiście znam wiele osób, które jeżdżą jeszcze na zimówkach.

Nic wieczne nie jest, więc wymiana opon na nowe spotka prędzej czy później i nas. Pytanie jak je dobrze wybrać i gdzie kupić. Oczywiście dobrym pomysłem są zakłady wulkanizacyjne, gdzie na miejscu możemy kupić i założyć nowe ogumienie. Jednak często wybór jest marny, ceny zawyżone, a z braku laku bierzemy co popadnie. Osobiście polecam sklepy internetowe. Tutaj znajdziemy duży wybór, opinie autentycznych użytkowników i konkurencyjne ceny. W razie jakichkolwiek wątpliwości możemy też liczyć na fachowe doradztwo.

temperatura-wpływ-na-ogumienie-turbonews-pszczółki-4nano-time-attack-seat-leon-cupra

ZIMA JUŻ DAWNO ZA NAMI. JAKIE ZALETY MAJĄ OPONY LETNIE?

Są osoby, które często nie zmieniają opon! Mówią, że to nieopłacalne. Nic bardziej mylnego chyba, że chcesz po prostu „dojechać” swoje zimówki. Nawet jeśli pomyślimy sobie „po co zmieniać i tak za rok muszę kupić nowe bo żywotność starych dobiega już końca” to i tak nie jest to najlepszy pomysł. Jaką przewagę nad zimowymi dają letnie opony? Przede wszystkim niższe zużycie paliwa, mniejszy hałas i lepsze właściwości jezdne przy wysokich temperaturach. Im opona gładsza (slick) tym lepiej trzyma się jezdni (większa powierzchnia styku gumy z nawierzchnią). W grę wchodzi nasze bezpieczeństwo bo zmienia się długość drogi hamowania. „Letniaki” są twarde i odporne na wysokie temperatury.

NIC NOWEGO, ALE NADAL WARTO TO ROBIĆ

Nie będzie to nic o czym zapewne już nie słyszeliście, jednakże bardzo często zapominamy o tych prostych i oczywistych rzeczach, które możemy zrobić. Logiczne, że zimą nie wyskoczysz w sandałkach, a latem nie wyjdziesz w traperach i zimówce. A co możesz zrobić z oponami? Możesz zrobić coś za co na pewno podziękują Ci długą żywotnością i zachowaniem swoich właściwości. Pamiętaj: Regularnie monitoruj stan ciśnienia i temperatury w oponach. Staraj się przestrzegać indeksu nośności
i dostosowywać prędkość jazdy do indeksu prędkości opon. Przy zmianie na letni/zimowy setup sprawdzaj stan opon, może się okazać, że trzeba pomyśleć nad wymianą. A gdy zmienisz opony, drugi komplet przechowuj w odpowiednich warunkach. Pamiętaj, że od stanu ogumienia twojego samochodu zależy bezpieczeństwo twoje jak
i innych pasażerów.

DBAJ I SZANUJ – OPONY I SAMOCHODY

temperatura-wpływ-na-ogumienie-turbonews-pszczółki-4nano-time-attack-seat-leon-cupra

About Mateusz Witkowski

boss. Pasja i zamiłowanie nie pozostawiły mu wyboru. O motoryzacji chce wiedzieć wszystko. Głodny wiedzy, zapoznany z szybkością, ze swoim anty-downsizingowym nastawieniem szuka sensu nowej motoryzacji. Oczy to dla niego za mało, dlatego swój punkt widzenia uwiecznia również aparatem.

Leave a Comment

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>
*
*