BMW 530i – Biznesowy atleta

Mateusz Sikorski/ Kwiecień 8, 2017/ BMW, HOME, Testy/ 2 comments

Nowe BMW serii 5

Seria 5 to jedna z najważniejszych grup marki BMW, klasyfikowana jako grupa premium. Poza 7-ką to dzięki niej BMW uzyskało taki status. Nadejście nowej generacji w 2017 roku jest dużym wydarzeniem. Nowa generacja o oznaczeniu G30 jest ewolucją poprzednika, modelu F10. Hasło reklamowe głosi, że jest to ,,Biznesowy atleta”. Przez weekend sprawdziliśmy co kryje się pod tym sloganem oraz czy reklama na pewno nie kłamie.

Wygląd

BMW 5-Series G30 530i x-drive m-pakiet

W temacie wyglądu, nowa piątka nie zmieniła się wiele. Auto wygląda świeżo i w ułamku sekundy widać, że to BMW. Z przodu charakterystyczna nerka stała się jeszcze szersza. Złośliwi twierdzą, że jest to pomniejszona seria 7 zarówno na zewnątrz jak i w środku. Mają rację, ale czy to źle? Jeśli ktoś widział 7-kę na żywo to wie, jak majestatycznie wygląda to auto. Nie inaczej jest z G30. Budzi respekt i nie spotkałem się z opinią by ktoś nazwał auto brzydkim. W środku na pierwszy rzut oka niewiele się zmieniło. Kokpit jest niemalże identyczny jak w każdym modelu BMW. Jeśli lubicie bawarskie wnętrza, będzie Wam tu dobrze. Trzeba jednak dodać, że chociaż nie można nic tutaj zarzucić, to konkurencja w tym kierunku idzie jeszcze bardziej do przodu. Audi jest mistrzem ergonomii, Mercedes wprowadził odważny, jeszcze bardziej luksusowy design i wyszło to marce na dobre. Wnętrze skrywa wiele ciekawych detali, do czego wrócę za chwilę. O jakości wykonania nie wiem czy wypada coś mówić.  Wszystko jest idealnie spasowane, materiały są wysokiej jakości. Wciąż pozostają elementy wnętrza które udają inny materiał. Przykład to lakierowany plastik przypominający drewno w schowku, przed drążkiem zmiany biegów. Auto było jeszcze na kołach zimowych, a i tak wygląda dobrze. Ciemny lakier felg komponował się z karoserią.
BMW 5-Series G30 530i x-drive m-pakiet

Co się zmieniło w nowym modelu i czy dalej jest to BMW?

Poprzednia generacja była dostępna w sprzedaży od 2010 roku. W nowym modelu duży nacisk nałożono na rozwój technologiczny auta. Podobnie było z modelem E60. Tam swoje początki miał system obsługi komputera pokładowego iDrive oraz popularny tablet na desce rozdzielczej. Tutaj znajdziemy również wiele nowinek technologicznych nie tylko zapewniających wygodę, ale też i bezpieczeństwo dla podróżnych. Wciąż jest to samochód w którym najlepiej czuje się osoba za kółkiem. Właściwości jezdne, silniki, zawieszenie, praca skrzyni biegów – BMW nie zapomina, że kierowca jest najważniejszy i to jemu należy się najwięcej ,,Radości z jazdy”.

Silniki, układ jezdny i prowadzenie.

Testowy egzemplarz był oznaczony jako 530i. Wiadomo, że to benzyna, ale nazwa może niektórych zmylić. Pod maską nie widnieje silnik o pojemności 3, tylko 2 litrów. Jest on turbodoładowany, co pozwala mu osiągać moc 252 koni mechanicznych. Do tego napęd na 4 koła xDrive oraz 8 stopniowa automatyczna skrzynia biegów. Takie połączenie sprawia, że 530i porusza się znacznie lepiej (czyt. szybciej) niż można by pomyśleć, patrząc na pojemność. Wystarczy powiedzieć, że tak duże auto z tak małym silnikiem potrzebuje zaledwie 6,2 sekundy by na prędkościomierzu pojawiło się 100 km/h. BMW zawsze było liderem w temacie właściwości jezdnych, tego nikt nie może przebić nie ważne jak Mercedes i Audi by się o to starali. Kierownica pozwala na precyzyjne pokonywanie zakrętów. Czuć każdy kawałek drogi. Żartując, można rozpoznać jak grubą warstwą farby są namalowane pasy na jezdni. Auto pomimo swoich gabarytów jest także bardzo zwinne. To zasługa tego, że nie tylko przednie koła skręcają. Tak, auto jest czteronapędowe i czteroskrętne. Oczywiście koła z tyłu skręcają zaledwie o parę stopni, ale pomaga to w zmniejszeniu średnicy zawracania i zapewniają jeszcze większą przyczepność i pewność prowadzenia w zakrętach. Skrzynia biegów jest niemalże identyczna jak w poprzednim modelu. 8-stopniowy automat ZF działa bardzo dobrze i nie trzeba o nim dużo pisać. Zdarzało jej się jedynie chwilę pomyśleć przy nagłym dodaniu gazu w trybie eco pro. A skoro o trybach jazdy już mowa… mamy ich 3 do wyboru.

Eco pro
Komputer wyświetla nam wskaźniki dotyczące spalania, łagodniej reaguje na przepustnicę. Skrzynia biegów ustawia najwyższy możliwy bieg przy danej prędkości. Wyświetla ikonkę, która pokazuje ile kilometrów zwiększyliśmy zasięg jadąc w tym trybie

BMW 5-Series G30 530i x-drive m-pakiet

Comfort
Najbardziej klasyczny. Stan pośredni między eco, a sport.

BMW 5-Series G30 530i x-drive m-pakiet

Sport
Ekran staje się czerwony. W tym trybie najważniejsza jest prędkość i bieg na którym jedziemy. Istnieje możliwość ręcznej zmiany biegów za pomocą łopatek lub ustawienie launch control po wyłączeniu kontroli trakcji. Siła wspomagania układu kierowniczego jest mniejsza.

BMW 5-Series G30 530i x-drive m-pakiet

Tryby zmieniamy przyciskami obok skrzyni biegów. Do wyboru pozostaje jeszcze individual, w którym samodzielnie możemy dopasować ustawienia do swoich preferencji.

Odmianie 530i nie brakuje mocy, przyspiesza z każdych obrotów, skrzynia potrafi zrzucić biegi odpowiednio szybko i prawidłowo dopasować do potrzeb. Mimo wszystko spalanie w ramach testu wyszło dużo większe niż zadeklarowane. Nie ma sensu podawać konkretnej liczby, ponieważ w codziennej jeździe auto będzie użytkowane w inny sposób. Jednak do spokojnej i wygodnej jazdy, chyba lepiej pasowałby silnik diesla.

Wrażenia zza kierownicy to jedna z największych zalet wszystkich aut BMW i nie inaczej jest z nową serią 5. Kilka lat temu pomagałem w wyborze auta do zakupu ojcu mojego przyjaciela. Użyłem wtedy słów, że nie pozna BMW dopóki nim się nie przejedzie. Efekt? Jeździ BMW serii 5 do dziś. Lata lecą, technologia idzie do przodu, ale podejście marki do tego tematu nie zmienia się. Pozytywne doznania zza kierownicy odnajdziemy w każdym aucie z biało-niebieskim śmigłem na masce.

Technologia i bezpieczeństwo

Na pokładzie odnajdziemy wiele rozwiązań technologicznych. Zapewniają wygodę podróżującym, ale poza tym wpływają na to, by kierowca był skupiony na drodze. Po krótce opiszę kilka  z nich:

Wyświetlacz head-up-display

BMW 5-Series G30 530i x-drive m-pakiet

Za zegarami wbudowany jest mały projektor, który wyświetla informację na szybie, w miejscu gdzie najczęściej skupiamy nasz wzrok. Zobaczymy tam ograniczenie na drodze, naszą aktualną prędkość (jeśli jedziemy za szybko, cyfry będą czerwone). Przy aktywnej nawigacji, pokażą nam się wskazówki lub mini mapka na skrzyżowaniach. Wyświetlacz pomocny okaże się także przy wykonaniu telefonu lub zmiany piosenki. Wrażenie jest takie, że nie potrzeba sięgać wzrokiem poniżej linii maski. Bez wątpienia przydatne rozwiązanie.

Smartklucz

BMW 5-Series G30 530i x-drive m-pakiet

Nie mamy już telefonów, większość z nas posługuje się smartfonami. Do samochodu nie dostaniemy już kluczyka, dzięki któremu otworzymy lub zamkniemy auto. Kluczyk posiada mały wyświetlacz – na nim odnajdziemy stan pojazdu, informację czy jest on zamknięty, zasięg jaki możemy jeszcze pokonać, przygotować auto do jazdy o konkretnej godzinie lub… zaparkować nim. O tej ostatniej funkcji opowiem już za chwilę. Sam kluczyk trzeba jednak ładować przez złącze mini-usb. Nie zdążyliśmy sprawdzić jak długo trzyma bateria w kluczyku, ale zdaje się, że jest to kwestia kilku dni.

Obsługa gestami

By nie odwracać wzroku od jezdni do obsługi multimediów możemy wykonywać gesty ręką. W podsufitce, nad skrzynią biegów znajduje się kamera, która rozpoznaje ruchy ręki. By wykonać jakąś czynność, wystarczy wykonać gest ręką (np. pokręcić palcem zgodnie z ruchem wskazówek zegara, by podgłosić audio).

Aplikacja Connected
Niektóre funkcje  będą dostępne również w aplikacji dedykowanej na telefony. Połączymy się z autem, uzyskamy informacje o stanie pojazdu Niestety tej funkcji nie udało nam się przetestować.

iDrive z dotykowym ekranem
Dobrze znany już system iDrive jest połączony z dotykowym wyświetlaczem o przekątnej 12,3 cela. Na nim uzyskamy dostęp do wszystkich funkcji i opcji pojazdu. Po wielu latach jest on bardzo rozbudowany i pokusze się o stwierdzenie, że osiągnął on kres swoich możliwości. Dlaczego? Tych funkcji jest po prostu trochę za dużo i wiele z nich jest zbędnych. Przykład? Można ustawić od jakiej temperatury zewnętrznej, kierownica samoczynnie będzie się ogrzewać. Przycisk od ogrzewania kierownicy znajduje się prawie na jej samym środku. Wciśnięcie guzika zajmie znacznie mniej czasu niż odszukanie tej opcji w menu.

Asystenty bezpieczeństwa
Auto między innymi pomaga w zachowaniu bezpiecznej odległości od poprzedzających nas pojazdów. Ostrzega przed niezamierzoną zmianą pasa ruchu bez kierunkowskazu. Zapala lampkę ostrzegawczą w lusterku, gdy w martwym polu znajduje się inny pojazd. Rozpoznaje znaki drogowe

Klimatyzacja z funkcją Ambient Air

Pakiet obejmuje jonizację powietrza oraz wkłady zapachowe, które rozprzestrzeniane są przez wloty powietrza do kabiny. Do wyboru jest osiem różnych aromatów. Zapachy montujemy w schowku pasażera.

Nagłośnienie Harman Kardon lub Bowers & Wilkins
To trzeba po prostu usłyszeć.

Bezprzewodowe ładowanie telefonu w schowku
Oszczędzi nam to zabawę z kabelkami. Miejsce do ładowania telefonu znajduje się w schowku, przed skrzynią.

Parkowanie

Parkowaniu należy się osobny akapit, ponieważ jest to jedna z największych ciekawostek. Podobnie jak w serii 7, auto zaparkujemy za pomocą… kluczyka! Jak to działa? Jeśli mamy problem wsiąść do auta, ponieważ ktoś obok nas zaparkował zbyt blisko możemy autem sterować. Po połączeniu kluczyka z autem, zdalnie uruchamiamy silnik i możemy nim wyjechać do przodu lub do tyłu, pozostając w bliskiej odległości od samochodu. Jeśli odejdziemy od pojazdu lub auto odjedzie za daleko to zatrzyma się.  Potrafi delikatnie skręcić, by ominąć niewielką przeszkodę np. słupek. Sam zahamuje przed ścianą. Taka funkcja przyda się na ciasnych parkingach lub w garażu.

BMW 5-Series G30 530i x-drive m-pakiet

Oprócz tego rozwinięty jest także system kamer oraz animacja podczas parkowania. Poza zwykłym widokiem z jednej z kamer lub widokiem z góry, na wyświetlaczu możemy również otworzyć animację auta z widoku osoby trzeciej.

BMW 5-Series G30 530i x-drive m-pakiet

Spójrzcie jak to wygląda w praktyce:

Wygoda

Nastawiony na kierowcę, ale dalej jest to limuzyna. W tym aucie nie wypada podróżować w dresie, wyprasowana koszula to minimum. Tym segmentem aut podróżują osoby, które sobie cenią nie tylko czas, ale także relaks. Podróż samochodem ma być ukojeniem, ucieczką od stresu w pracy. 530i może to zapewnić. Auto prowadzi się przyjemnie, nie trzeba się do niego wpasowywać, przyzwyczajać się. Nic tylko wsiadać i jechać. Jest łatwy wprowadzeniu i nie wymaga wielkich umiejętności od kierowcy, ale dla wprawionych pozwala na wiele. Zarówno z przodu jak i z tyłu znajdziemy dość sporo miejsca. Nie ma problemu by znaleźć wygodną pozycję. Przez cały weekend mój kręgosłup nie dawał żadnych znaków zmęczenia czy bólu. Fotele to nie wszystko, bowiem zawieszenie daje pewność nie tylko w zakrętach, ale znosi także nierówności polskich dróg znakomicie. Samo podróżowanie tym autem wprawia w lepszy nastrój, buduje pewność siebie. Nie wprowadzi nas w stan euforii jak auta sportowe, ale zapewni uśmiech po każdym otwarciu drzwi i zajęciu miejsca. Głowa kierowcy pozostaje spokojna i auto zachęca do dalekich podróży, nieważne czy będzie nas prowadzić nawigacja czy wyobraźnia. Wyciszenie auta stoi na bardzo dobrym poziomie. Przez to wydaje nam się, że podróżujemy ze znacznie mniejszą prędkością niż wskazuje na to prędkościomierz. Pamiętacie wyświetlacz head up i sterowanie gestami? Dzięki temu wzrok będzie spoczywał cały czas na przedniej szybie. Wygoda dla oczu, bezpieczeństwo dla podróżujących. Cały dzień w aucie to za mało. Do BMW serii 5 będzie potrzeba wiele paliwa i to nie z powodu spalania. Tym autem naprawdę chce się jeździć !

BMW 5-Series G30 530i x-drive m-pakiet

Podsumowanie

BMW 5-Series G30 530i x-drive m-pakiet

Marketing BMW nie kłamał. Nowy model bez żadnych kompleksów może wjeżdżać w świat biznesu. Seria 5 nie zgubiła DNA marki. Jest prawdziwą limuzyną, ale zachowuje sportowe aspiracje. Odnajdziemy w nim to, czego można by oczekiwać. Wygoda i świetne prowadzenie to dwa elementy, które pozostaną nam na długo w pamięci po przejażdżce. Nowe technologie nie są tylko dla popisu, czy podwyższenia ceny auta. Zapewniają wygodę i bezpieczeństwo. To rozwiązania, które wyprzedzają rozwojem obecne wyposażenie aut i z pewnością będą wykorzystywane w przyszłości. Inżynierowie przyłożyli się do projektu tego auta i dobrze wykorzystali czas od wprowadzenia poprzednika. Bez wątpienia seria 5 G30 okaże się hitem sprzedaży BMW i handlowcy nie będą mieli problemów z przekonywaniem klientów do zakupu.

Ceny, specyfikacja i dokładne wyposażenie:
http://www.bmw.pl/pl/all-models/5-series/sedan/2016/w-skrocie.html

Test tego auta był możliwy dzięki uprzejmości:
Bawaria Motors Gdańsk
al. Grunwaldzka 195
80-266 Gdańsk
tel: 58 766 65 00

Serdecznie dziękujemy.

Nasz weekend z tym autem uwieczniliśmy na poniższym klipie we współpracy ze studiem Made My Movie. Konieczne wciśnijcie przycisk Play !

Zapraszamy do galerii zdjęć z udziałem BMW:

About Mateusz Sikorski

nasze pióro. Wieści z turbo świata spływają do niego niczym konie mechaniczne na asfalt. Skarbnica wiedzy o nowościach i nie tylko. Ma swoje zdanie na każdy temat. Zastąpi Wam instrukcję użytkowania każdego samochodu. Razem z Filipem oceni czy auto jest warte tego, żeby lać do niego paliwo.

2 Comments

  1. Czy będzie pełnometrażowy test auta?

    1. Test wyłącznie w formie pisemnej 😉 wideo dostępne są dwa filmy – sterowanie przy użyciu kluczyka, oraz kilkuminutowy teaser prezentujący samochód 😉

Leave a Comment

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>
*
*