Da tobie więcej niż się tego spodziewasz, to pudełko mocy – test nowego VW Polo GTI

Mateusz Sikorski/ Wrzesień 27, 2015/ HOME, Testy, Volkswagen/ 0 comments

Dzięki współpracy z firmą Fota-Groblewski, która jest najbardziej doświadczonym dealerem marki VW na Pomorzu mamy możliwość kontaktu z najciekawszymi modelami spod znaku tej marki. Jednak to, co ostatnio mieliśmy okazję przetestować zdecydowanie przerosło nasze oczekiwania!

Co może być ciekawego w autach miejskich? Są to jedne z najmniejszych aut, nie są najlepiej wyposażone, nie są też najmocniejsze. Czy w takim razie ich sensem istnienia jest stanie w korkach? Na pewno w tym celu nie zostało stworzone Polo GTI. Czym się różni zwykłe Polo od wersji, którą testowaliśmy? Właściwie wszystkim. W tym pierwszym nikomu nie zrobi różnicy, że właśnie zapaliło się czerwone światło na skrzyżowaniu, a w GTI miniecie skrzyżowanie, zanim zgaśnie zielone.

IMG_6983

Polo GTI należy do wąskiej grupy samochodów zwanych hot hatchami. To miejskie, małe autka, które dostały zastrzyk adrenaliny. Tchnięto w nie życie, aby sprawiały radość z jazdy każdemu kierowcy. Taki też jest VW Polo. Niepozorny, ale niezwykle zadziorny samochód.

IMG_6974

To, co najlepsze w tym aucie to coś, co najtrudniej opisać słowami. To prowadzenie. Auto posiada w sobie coś, czego trudno jest znaleźć w innych autach niezależnie od marki, czy przedziału cenowego. Cokolwiek dzieje się z tym autem, kierowca wie o tym jako pierwszy. Już po paru kilometrach czujemy nad autem totalną kontrolę. Nawet jeśli nad kierowcą czuwa elektronika, wydaje się, że jest ona schowana gdzieś bardzo głęboko. ,,Ty prowadź, ja tu tylko sprzątam – powiedziałby nam komputer. Ta kontrola to zasługa utwardzonego zawieszenia i małej masy auta. Lekkość ułatwia przyspieszanie, auto mniej znosi na zakrętach, jest też sprzymierzeńcem w osiąganiu niskiego poziomu zużycia paliwa i krótszej drogi hamowania. Ta kombinacja sprawia, że non stop jesteśmy skupieni na drodze. Do kierowcy dociera mnóstwo sygnałów z drogi, a nie z nawigacji, radia, czy telefonu. Auto jest niezwykle posłuszne. ,,Porządny wóz, słucha się nogi pasuje tutaj idealnie.

IMG_6952

Drugą mocną stroną polówki jest jej silnik. To 1.8 TSI. Pozytywną wiadomością jest to, że VW oparł się modzie na downsizing i w nowym Polo silnik ma większą pojemność. Moc wzrosła o 12 koni do 192 jednostek. Taka liczba nie robi dzisiaj na nikim wrażenia, ale nie o liczby tutaj chodzi. W tym samochodzie odczucia są inne, niż mogłoby się wydawać, a to za sprawą wspomnianej już niskiej masy auta. Pozwala to na świetne przyspieszenie w 6,7 sekundy do setki. Być może dałoby się jeszcze trochę urwać czasu z procedurą startu, ale niestety zamiast tego mamy system start/stop. Pal licho Euro 6. Prędkościomierz traci dech dopiero przy 236 km/h. Co ciekawe DSG ma o 70 niutonometrów mniej, a ma takie same osiągi jak ręczna. Jak to możliwe? To za sprawą różnego rozkładu momentu obrotowego i tego, że dwusprzęgłowej skrzyni której nie trzeba wychwalać. Ten, kto się przejechał, ten wie, że to jeden z najlepszych automatów na rynku. W przedliftowej wersji ręczna skrzynia nie była dostępna. Ta z pewnością podbije sprzedaż, ponieważ mimo niewielkich rozmiarów silnik kipi energią i ręczna zmiana przełożeń będzie dostarczać więcej przyjemności z jazdy niż manetki na kierownicą.

IMG_6915

W sportowym aucie oczekuje się więcej dźwięku. Tutaj nie dostajemy go za wiele, ale ciężko winić jednostkę z racji jej niewielkich rozmiarów. Najprzyjemniej brzmią zmiany biegów. Skrzynia DSG dostarcza charakterystycznego ,,warknięcia ” przy każdej zmianie. Zachęca to jeszcze bardziej do wciskania pedału gazu i częstszych zmian przełożeń. Pozostaje tu pole do manewru dla tunerów, którzy będą chcieli wydobyć więcej odgłosów grozy z wydechu.

IMG_6909

Wyglądem GTI nie różni się znacznie od cywilnej wersji. Trochę inne zderzaki, parę emblematów, dodatkowa rura wydechu i niewielki spojler z tyłu. Nie zapomniano także o czerwonym pasku z przodu biegnącym od jednego reflektora do drugiego. To znak szczególny wszystkich GTI. Zewnętrzna część auta nie odzwierciedla jednak w 100% możliwości tego auta. Gdyby nie pasy wzdłuż karoserii ciężko byłoby rozpoznać tę wersję w ruchu. Polówka wygląda na grzeczniejszą niż oczekiwałoby się od hot hatcha. Na postoju to taki warm hatch. Może to swego rodzaju luka przed wprowadzeniem jeszcze mocniejszej wersji R? Nie ma co narzekać, pomimo tego ze spokojem auto można nazwać ładnym.

IMG_6928

Parę smaczków dodano także we wnętrzu. Czerwone przeszycia skóry oraz charakterystyczna kratka na fotelach i kanapie są jak znaki ostrzegawcze. To nie jest miejsce tylko do relaksu. Wzór tapicerki nie przypada wszystkim do gustu, ale pasuje do charakteru auta. Sportowo wyprofilowana kierownica i kubełkowe fotele sprawują swoją funkcję na tyle dobrze, że nie myśli się o tych aspektach w trakcie jazdy. Do czucia się prawdziwym rajdowcem brakuje tutaj niższej pozycji za kierownicą, ale nie zapominajmy, że tym autem głównie jeździ się w mieście.

IMG_6957

IMG_6970

Polo zachowało swoje walory użytkowe. To małe auto, ale w środku auta nie jest ciasno. Nieco pudełkowata bryła zapewnia dobrą widoczność. Auto jest zwinne i łatwo wyczuć jego rozmiar. Czujniki parkowania są tutaj zbędnym dodatkiem. Co do wyposażenia mamy tu wszystko to, co znane jest z VW. Do obsługi systemów i guzików tej marki można się bardzo szybko przystosować. Nic nie wymaga czytania instrukcji obsługi lub też wielogodzinnego wertowania ustawień w komputerze.

IMG_6956

Najtańsza wersja GTI kosztuje 76 090 zł, koszt wersji z DSG to co najmniej 83 390 zł.

Dużo negatywnych emocji budzi cena tego auta. Ludzie pytają się o to, jak Polo może kosztować ponad 75 tysięcy złotych? Odpowiedziałbym, że to nie jest tylko Polo, to Polo 2 w 1. Z jednej strony mamy wóz, w którym jazda staje się dziecinnie prosta, z drugiej auto jest bardzo szybkie i pewne w prowadzeniu. Na krętych torach na pewno będzie wykręcać świetne czasy !
Auto nazwę też rodzinnym. Czemu? Bo każdy z rodziny będzie chciał się nim przejechać. To taki unisex. Kobiety docenią łatwość w poruszaniu się po mieście, mężczyźni będą zachwycać się, jak wielkie możliwości posiada to auto.

Polo GTI jest dowodem na to, że hot hatche to jeden z najbardziej niezwykłych segmentów samochodów. Takiego auta nie można ocenić, dopóki się nim nie przejedzie. Nawet niedzielny kierowca będzie miał wrażenie nagłego wzrostu swoich umiejętności. Na torze Polo GTI urwie parę cennych sekund, a w mieście dojedziemy nim do piekarni po ciepłe bułki, zanim one wystygną. Mocne doznania w pigułce, jazda próbna obowiązkowa !

IMG_6926

Garść liczb do zapamiętania.

Silnik  R4 1.8 turbo, napęd na przód
Moc 192 km
Moment obrotowy  250 Nm w DSG
320 Nm w ręcznej skrzyni
Przyspieszenie do 100 km/h 6,7 s (obie skrzynie)
Prędkość maksymalna 236 km/h (obie skrzynie)
Spalanie Wg producenta 5,6 l
Rzeczywiste około 7-8 l
Waga 1272 kg
Pojemność bagażnika  Od 204 do 882 litrów


Naturalnie zapraszamy do oglądania wideotestu 🙂

Jazdę próbną odbyliśmy dzięki salonowi:

Fota-Groblewski 

80-373 Gdańsk, ul. Jagiellońska 12A (Przymorze)

058 511 90 00

About Mateusz Sikorski

nasze pióro. Wieści z turbo świata spływają do niego niczym konie mechaniczne na asfalt. Skarbnica wiedzy o nowościach i nie tylko. Ma swoje zdanie na każdy temat. Zastąpi Wam instrukcję użytkowania każdego samochodu. Razem z Filipem oceni czy auto jest warte tego, żeby lać do niego paliwo.

Leave a Comment

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>
*
*